‘Je kunt je wel voornemen om met de belangrijkste taak te beginnen, maar dan begint de ellende’

Psycholoog Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: je Dagelijkse Absolute Topprioriteit

In theorie is het simpel: je start je werkdag met de belangrijkste taak. Die ene cruciale mail, die klus voor die klant die al een tijd wacht, dat ene ding waarvan je zeker wil weten dat het af komt – dat doe je natuurlijk als allereerste. Heb je dat maar weer lekker gedaan, kun je daarna met de andere, minder gewichtige zaken aan de slag. Handig toch?

Helaas is de praktijk vaak anders. Je kunt je wel voornemen om met de belangrijkste taak te beginnen, maar dan begint de ellende. Life happens. Je opent toch je mail, en er blijkt iets héél urgents aan de hand. Een collega vraagt om hulp, en je staat meteen klaar. Je valt ondanks je goede voornemens toch ten prooi aan uitstelgedrag.

Flinke mentale inspanning

Dan begin je vol goede moed te schrijven aan de column die voor vandaag staat gepland, zoek je even op Google hoe je de uitdrukking ‘ten prooi vallen aan’ goed gebruikt, en drie kliks verder zit je pardoes weer een halfuur te verdoen op YouTube. Allemaal heel menselijk: zo’n belangrijke taak kost namelijk vaak flinke mentale inspanning, en dan wordt de neiging je te laten afleiden groter. Maar er is weinig frustrerender dan er aan het eind van de dag achter komen dat net dat éne belangrijke ding niet is gelukt.

Stephen Covey schreef het ooit mooi: ‘the main thing is to keep the main thing the main thing’ – de belangrijkste taak is de belangrijkste dingen belangrijk te houden. Te midden van alle mogelijke afleiders is het zaak om je focus te houden op wat je écht moet doen. Het helpt dan om van tevoren na te denken over je Dagelijkse Absolute Topprioriteit – je DAT, zogezegd.

En een uurtje voor het eind van je werkdag zorg je voor een check: is DAT al gedaan?

’s Ochtends voor je werkdag begint, neem je een moment om je DAT vast te stellen – wat wil je vandaag écht hebben afgemaakt? In mijn geval: ‘column schrijven en insturen’. Je zorgt vervolgens dat je DAT de hele dag in beeld blijft, tot je hem daadwerkelijk hebt voltooid. Schrijf hem op een post-it en plak hem op je scherm. Zorg dat er een reminder op je telefoonscherm staat. Zet een kruisje op je hand.

Het helpt om je DAT top of mind te houden. En een uurtje voor het eind van je werkdag zorg je voor een check: is DAT al gedaan? Zo niet, DAT alsnog doen, meteen. Alles om te voorkomen dat je nou net DAT vergeet te doen!

Bron: https://www.ad.nl/werk/je-kunt-je-wel-voornemen-om-met-de-belangrijkste-taak-te-beginnen-maar-dan-begint-de-ellende~a0bf2903/

Scroll naar boven