Digitaliseringssubsidie mkb: Zo werkt Mijn Digitale Zaak

De overheid wil kleine mkb-ondernemers (tot 50 werknemers) stimuleren om te digitaliseren. Tot en met 30 november 2022 kunnen ondernemers een subsidieaanvraag indienen om technologie aan te schaffen of advies in te winnen. Cm: zet de voorwaarden en het traject op een rij.

De digitalisering van het mkb loopt achter op het grootbedrijf. Daar ligt meer kapitaal en resources voor onderzoek en implementatie, terwijl kleine ondernemers roeien met de riemen die ze hebben en vaker analoog blijven. Maar met het aanbieden van digitale diensten aan klanten en werknemers kan de omzet, productiviteit en tevredenheid worden verhoogd. Het kabinet wil daarom subsidies verstrekken zodat mkb-ondernemers voor een lagere drempel staan om aan digitalisering te beginnen.

Daarvoor is Mijn Digitale Zaak in het leven geroepen. De helft van de kosten voor advies, aanschaf en implementatie van technologie wordt vergoed met een maximum van 2.500 euro. Daarvan is maximaal 500 euro voor het advies en de rest voor het uitrollen van digitaliseringstechnologie. De subsidie geldt voor ondernemingen met 2 tot 50 werknemers, die met de subsidie de Europese staatssteungrens niet overschrijden.

Ondernemers kunnen voor de subsidie gebruikmaken van een aantal vooraf geselecteerde aanbieders die zijn gespecialiseerd in bijvoorbeeld het ontwikkelen van webshops, het communiceren via social media of het vergroten van de cyberweerbaarheid. De lijst van aanbieders van INretail en MKB-Nederland is op mijndigitalezaak.nl te vinden. Dit aanbod moet de komende tijd nog verder worden uitgebreid.

Voorwaarden

  • De subsidie is bedoeld voor bedrijven met personeel die over het laatste afgesloten boekjaar 2 tot 50 werknemers in dienst hadden, én;
  • een jaaromzet hadden van maximaal 10 miljoen euro hadden;
  • het de-minimisplafond (200.000 euro over een periode van 3 jaar, lagere bedragen gelden voor sommige sectoren) mag niet overschreden worden.

Er is in totaal 1,7 miljoen euro voor deze subsidie gebudgetteerd en dat geld wordt verdeeld volgens een wie het eerst komt, wie het eerst maalt-principe. Het subsidieloket bij RVO ging op 22 juni open en sluit op 30 november 2022 om 17.00 uur.

Aanvraag indienen

Om een aanvraag in te dienen, start u eerst met deze ondernemingsscan. Met deze vragenlijst bepaalt RVO hoever uw bedrijf al is met digitalisering. Aan de hand van vragen over bijvoorbeeld beveiliging, social media, privacy en boekhouding kijkt de subsidieverstrekker of de onderneming de basis op orde heeft of zelfs voorop loopt met digitalisering. Daarna wordt een kennisbank ontsloten met meer informatie over bepaalde aspecten van digitalisering op basis van deze vragenlijst. Ook ontvangt u een maatadvies dat u vervolgens gebruikt bij de subsidieaanvraag.

U hoort na het indienen van de aanvraag binnen 8 weken na uw aanvraag of u de subsidie krijgt toegekend. Zo ja, dan keert RVO het volledige subsidiebedrag vervolgens zo spoedig mogelijk uit als voorschot. Binnen 3 maanden moet u uw product(en) of dienst(en) hebben aangeschaft. 

Een paar zaken komt niet in aanmerking voor subsidie:

  • Aankoopadvies door de leverancier van de technologie die u wilt aanschaffen of implementeren.
  • Diensten of producten die niet aansluiten bij wat de leverancier normaal gesproken levert.
  • Betaalde social media-abonnementen.

Bron: https://cmweb.nl/2022/06/digitaliseringssubsidie-mkb-zo-werkt-mijn-digitale-zaak/

Scroll naar boven